Кормуване за напреднали (или какво представлява шофьорският изпит?)
Шофьорският изпит по практика несъмнено е най-голямото предизвикателство за уменията на новите кандидат-водачи. Той е завършекът на целия процес на обучение и изпити, чрез който курсистът от кандидат-водач става правоспособен водач на МПС.
Всъщност шофьорският изпит е трудна хапка за преглъщане заради серизното напрежение и стрес, което повечето курсисти споделят, че са изпитвали по време на изпит. Ето защо е важно предварително да се осмисли какво ще се случи на кормуването, понеже е възможно в изпитния ден факторът напрежение да възпрепятства пълното възприемане на тази важна информация.
Преди шофьорският изпит да започне се провежда инструктаж. Добре е курсистите да пристигнат около двадесет минути преди уречения час, за да са сигурни, че няма да пропуснат часа, а също и да се адаптират с обстановката.
Необходимо е да се носи лична карта и специален ваучер с код. Ваучерът се предоставя от автошколата.
Инструктажът се провежда от изпитващия държавен инспектор /ИДИ/. Той се представя, вписва на учебната дъска номера на изпитната комисия и контакт за подаване на сигнал за корупция. Важно! Ако станете свидетел на корупционни практики по време на изпит незабавно сигнализирайте отговорните институции! След това изпитващият обяснява как протича изпита. Сверява данните от личните карти на курсистите. Кой по ред ще се яви кандидатът на кормуване зависи единствено от шанса – редът се определя с хвърляне на жребий между инструкторите.
След като основните моменти са уточнени и според номера на изпитване се пристъпва към изпита. Курсистът може да бъде помолен да демонстрира уменията за техническа проверка на автомобила: например да провери нивото на маслото, да прецени достатъчна ли е течността в резервоарите или друго. След това курсистът, изпитващият и инструкторът заемат местата си в учебния автомобил. Инструкторът сяда на задната седалка. Той е член на изпитната комисия, но няма право на глас в крайния резултат. Единствено държавният инспектор може да оцени достатъчни ли са уменията на курсиста.
Изпитът продължава 25 минути поне. През това време изпитващият дава указания за съдържанието на изпита и за промяна на посоката: накъде да кормува и какво да извърши. Кандидатът трябва да изпълни най-малко две от изброените упражнения, в това число едно с движение назад:
- движение назад по права линия или движение назад с отклонение наляво или надясно при спазване очертанията на пътната лента;
- завиване в обратна посока с използване на движение напред и движение назад;
- паркиране на превозното средство и напускане на мястото за паркиране /успоредно, под ъгъл или перпендикулярно на посоката на движение, движейки се напред или назад, на хоризонтален път, при изкачване или спускане/;
- използване на спирачката за точно спиране.
Изпитващият наблюдава поведението на курсиста в различни пътни ситуации, за да оцени безопасно ли кормува. Грешките се отбелязват на специално устройство (таблет) в реално време чрез точки. Когато изпитваният натрупа 10 наказателни точки, изпитът приключва. Той може да бъде прекратен моментално и при една от няколко ситуации, за който можете да прочете в статиите ни.
Хубавата новина идва края на нашата статия, а именно, че средната успеваемост е между 65% до 75% за страната, а това накланя статистически шансът в полза на курситите.
1 Comment
Теодора Христова
фев. 23 '23 at 9:44
Здравейте, аз съм умел шофьор. Преди 3 години преживях тежка катастрофа, но с Божията помощ се върнах към нормалния живот. Искам да започна отново да карам. Искам 1-2 възстановяващи урока.