Основни грешки на начинаещия водач на МПС
Няколко са основните грешки, които допускат младите водачи след придобиване на правоспособност. За съжаление, тези неволни пропуски често костват увереността да се кормува самостоятелно или водят след себе си притеснение за собствените възможности на водача.
Една от най-често допусканите грешки е свързана с непознаването на новия автомобил. При преминаване от учебен към личен автомобил е от изключително значение да опознаете детайлите на автомобила, неговите специфични особености. Всеки автомобил показва разлики в габаритите (размера), което променя радиусите на завиване, отличават се начинът на регулиране на седалката, огледалата, начинът за включване на светлините, спирачната система, а оттам и спирачния път – всичко има значение. Най-съществен момент отделяме на съединителя и полусъединителя. Жаргонът „полусъединителят е на различно място” е напълно верен: всеки съединител, дори при еднаква марка и модел на автомобила дава различия и е необходимо ясно да се отчете в кой момент автомобилът ни потегля. Разликата между всеки един автомобил е съществен фактор, който не трябва да се подценява. Дори опитни водачи могат „да угасят” новото си возило, защото още не са свикнали със спецификите му. Затова подхождайте към новият си автомобил като към партньор – опознайте го наистина добре, преди да се впуснете в сериозни отношения.
Следващата грешка на начинаещият шофьор е впускането в интензивен трафик при първо кормуване. Учидващо, за първо курмуване на нов автомобил след учебния младите водачи избират директно натовареният градски трафик. По-разумен избор би бил неинтензивният трафик или път или площадка с ограничено движение. Така начинаещият водач би могъл да потегли неколкократно, за да „усети полусъединителя”, да повтори някои от елементи от движението, за да е наясно например с новите си габарити. Това е от значение при паркиране, а също е полезно за установяване на радиуса на завиване: необходима информация, ако водачът реши да направи обратен завой. След като се получи цялата необходима информация за поведението на автомобила, включително за спирачния път при спиране, новият водач уверено може да се включи в пътния трафик. Необходимо е да се помни, че водачът и превозното средство са част от система, в която и двете страни са съществени. Разучете възможностите на автомобила си и след това му поставяйте задачи.
Друга грешка е първото кормуване с приятел/съпруг. Приписваме този фал основно на дамската част от бившите курсисти и с право можем да го наречем „грешка на отчаянието”. Това е така, защото първото кормуване с близък човек и критиките, които може да ни поднесе навигаторът по неподходящ начин, напълно могат да отчаят всеки млад водач, да го обезкуражът и да го откажат от следващо кормуване. Истината е, че за разлика от инструктор-преподавателя родител, баща, гадже и съпруг нямат специализирана подготовка, нито опит в стресови ситуации при паника на водача. Шофирането, освен всичко друго, е и психологичекси комплексна дейност. Уверете се предварително, че вашият спътник е устойчив в стресови ситуации. Трябва да е подкрепящ и в никакъв случай склоннен към критики. Трябва да е подготвен за необичайно поведение, за което вие нямате особена вина – в момент на силен емоционален стрес умовете ни работят в режим “FIGHT OR RUN”- бий се или бягай. И ако усетите притеснението и „превключите” на този режим на „оцеляването”, вашият спътник би трябвало да разчете сигналите и да предложи кратка почивка и окуражаващи думи. Всичко друго би наляло допълнително „автомобилно масло“ в огъня. Важно е да получите градивен анализ на действията си, а не критики. В случай, че нямате необходимата подкрепа, потърсете допълнителна помощ от вашия инструктор-преподавател.
Най-непростимата грешка от всички е самоувереността. Да, малко самочувствие не е навредило никому, но прекалената самоувереност реално може да го стори. Причината е в надценяването на собствените възможности, подценяване на пътната ситуация, а оттам и шофирането с несъобразена скорост. Несъобразената скорост е причина номер едно за пътно-транспортни произшествия в страната. Затова съветът, който всеки автоинструктор би ви дал, е да съобразявате пътната обстановка и винаги да шофирате с безопасна скорост. И най-опитния шофьор може да загуби контрол над автомобила при специфични пътни условия, каквито са аквапланинга или заледяването върху пътната настилка. Ето защо прекомерната самоувереност и подценяването на пътните ситуации са напълно излишни.
Запомнете: НЕСЪОБРАЗЕНАТА скорост убива, а на пътя втори шанс няма.